موسسه آموزش عالی الکترونیکی برخط

صفحه اخبار

جایزه ملی یادگیری الکترونیکی

مقدمه و ضرورت

در عصر دیجیتال مفهوم سواد دستخوش تغییر شده است و به عقیده تافلر در قرن 21 بیسوادان آنهایی نیستند که نمی توانند بخوانند یا بنویسند بلکه آنهایی هستند که نمی توانند یاد بگیرند و بازآموزی کنند. فناوری اطلاعات و ارتباطات توانسته است همه مؤلفه ¬های جامعه امروزی از جمله فرایندهای یاددهی-یادگیری و ساختار نظام آموزشی را متحول ساخته و دستاوردهای نوینی همچون یادگیری الکترونیکی را به جامعه علمی عرضه نماید. با توسعه روزافزون این ابزارها، تغییر و تحول در عرصه آموزش و پژوهش نیز در حال پیشرفت است. بنابراین یادگیری، اهمیت و جایگاه ویژه ای یافته است به گونه ای که انجمن ها، شبکه ها و نهادهای بسیاری در سراسر دنیا به ترویج آموزش و یادگیری الکترونیکی پرداخته اند. از جمله این نهادها می توان به انجمن بین المللی یادگیری الکترونیکی، اتحادیه بین المللی آموزش از راه دور و سازمان یونسکو اشاره نمود. هر یک از این نهادها به منظور فرهنگ سازی، توسعه، ترویج و نوآوری در حوزه یادگیری الکترونیکی اقدام به اعطای جایزه به افراد، مؤسسات، محصولات و خدمات این حوزه نموده اند. در ایران با وجود توسعه مؤسسات آموزش الکترونیکی، وب سایت ها و محتوای الکترونیکی، آموزش از راه دور در بخش های مختلف کسب و کار، هنوز این حوزه نوپا بوده و فراگیر نشده است. با توجه به دریافت مجوز کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی توسط مؤسسه آموزش عالی مهرالبرز فرصتی در اختیار این مجموعه قرار گرفته است تا گام های جدی تری در راستای اعتلای یادگیری الکترونیکی در جامعه بردارد. لذا مؤسسه در نظر دارد تا با برگزاری مراسم اعطای جایزه یادگیری الکترونیکی ضمن فرهنگ سازی و ظرفیت سازی، امکان تبادل تجربیات موفق میان افراد و مؤسسات فعال را فراهم نموده و با شناسایی مراکز فعال و معرفی آنان به جامعه مشوق حرکتی بیشتر در این عرصه باشد.

دلایل اعطای جایزه

  • توجه و تأکید کشورهای پیشرفته دنیا بر توسعه یادگیری الکترونیکی جهت دستیابی به توسعه پایدار
  • اعطای جایزه یادگیری الکترونیکی توسط نهادهای بین المللی در جهت ترویج و توسعه نوآوری در این حوزه
  • نوپابودن نظام یادگیری الکترونیکی در ایران
  • فعال شدن کرسی یادگیری الکترونیکی فرصتی برای اعتلای یادگیری الکترونیکی در جامعه

متصدی برگزاری جایزه کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی یونسکو در ایران

کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی یونسکو در ایران کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی برای اولین بار در ایران در یک نهاد دانشگاهی (مؤسسه آموزش عالی مهرالبرز) فعالیت خود را آغاز نمود. کرسی های یونسکو ارگانهای ملی یا منطقه¬ای هستند که فعالیت های آنها پیرامون یک موضوع خاص علمی متمرکز شده است. یک کرسی یونسکو می تواند به عنوان یک واحد جدید آموزشی یا پژوهشی در یک دانشگاه یا یک نهاد تحقیقاتی در حوزه آموزش عالی، تشکیل شود. در سال 1395، مجوز فعالیت کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی توسط یونسکو صادر گردید. این کرسی در تاریخ 23 دی ماه سال 1396 طی مراسمی به ریاست جناب آقای دکتر علی اکبر جلالی به طور رسمی افتتاح گردید. مأموریت های اصلی این کرسی، ترویج یادگیری الکترونیکی در کشور و انتقال تجربیات موفق در حوزه های مختلف سیستم یادگیری الکترونیکی هستند.

جوایز یادگیری الکترونیکی در دنیا

نمونه هایی از مهم ترین جوایز یادگیری الکترونیکی در سطح دنیا به شرح زیر معرفی می گردند.

سازمانکشورعنوان جایزهاولین سال شروعاهدافمحورها
انجمن بین المللی یادگیری الکترونیکیامریکاInternational E-Learning Award (IELA)2007تعیین برترین فعالیت ها در حوزه یادگیری الکترونیکی، یادگیری موبایل و یادگیری ترکیبیدانشگاه و صنعت
انجمن ICDEکاناداPrize of Excellence2011ایجاد تعالی در آموزش باز و از راه دور- افراد - سازمان ها - کمک مستمر به این حوزه
دانشگاه پنسیلوانیا و موسسه کیو اس استارز (ری ایمجین اجوکیشن)امریکاE-Learning Award2015جستجوی ابزارهای فناورانه نوین در زمینه یادگیری الکترونیکی یا استفاده از ابزارهای موجود به شیوه ای نوآورانهپروژه ها
مجله یادگیری سازمانیامریکاBest of E-learning! Awards2006انجام پیمایش و نظرسنجی از مخاطبان برای تعیین برترین محصولات و خدمات یادگیری الکترونیکیمحصولات و خدمات یادگیری الکترونیکی
فناوری های یادگیری (توسط شرکت کلوزر استیل مدیا)انگلیسLearning technologies awards2016- انتخاب طراح یادگیری - توسعه دهنده یادگیری - تیم فناوری های یادگیری - سازمان فناوری های یادگیری- برترین پروژه فناوری های یادگیری (در دو بخش تجاری و غیرانتفاعی)
- تعالی در طراحی محتوای یادگیری (در دو بخش تجاری و غیرانتفاعی)
- برترین استفاده از یادگیری موبایل
- برترین استفاده از فناوری های یادگیری همیارانه و اجتماعی
- نوآورترین فناوری های یادگیری
- برترین بازی برای یادگیری
- برترین استفاده از شبیه سازی یا بهره مندی از محیط مجازی برای یادگیری
- برترین برنامه های یادگیری آنلاین و از راه دور
- برترین استفاده از یادگیری ترکیبی
- پیاده سازی پلت فرم یادگیری
یوروپین اسکول نتبلژیکE-Learning Awards2001ایجاد نوآوری در اموزش و یادگیری برای تمامی ذینعان این حوزه اعم از وزارت آموزش و پرورش، مدارس و دانشگاه ها، اساتید و معلمان، محققان و والدینبرترین تجارب اساتید و مدارس در استفاده از فناوری جهت تعلیم و تربیت
کنگره جهانی آموزشهندGlobal E-Learning Awards2012تعالی در ابعاد مختلف یادگیری الکترونیکی (برنامه های درسی، پروژه ها، ابزارها، استراتژی ها، تیم ها و افراد) با تمرکز بر برترین و نوآورترین استفاده از فناوری های اطلاعاتی برای ارتقای یادگیری- فردی (رهبری، مدیریت، طراحی)
- سازمانی (یادگیری الکترونیکی، یادگیری دیجیتالی و یادگیری موبایل)
سازمان سیستم های اطلاعاتی دانشگاه اروپاییفرانسهE-learning Award2008شناسایی راه های نوآورانه استفاده از فناوری موجود یا فناوری های نوین در ارتقای یادگیریپروژه هایی که در موارد زیر برترین بودند: - نوآوری - پداگوژی - فناوری - کاربردی بودن

جوایز یونسکو در زمینه آموزش و یادگیری الکترونیکی

این جایزه هرسال توسط یونسکو با همکاری دولت بحرین اجرا می‌شود و هدف از آن تقدیر از فعالیت‌های شاخص و برجسته‌ای است که توسط افراد، نهادها، سازمان‌های دولتی و غیردولتی در زمینه استفاده خلاقانه از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی برای گسترش یادگیری، و توانمندسازی بزرگسالان از طریق آموزش الکترونیکی، انجام می‌شود.

http://www.unesco.org/new/en/unesco/themes/icts/ict-in-education-prize/

اهداف جایزه ملی یادگیری الکترونیکی

جایزه یادگیری الکترونیکی به صورت سالانه توسط کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی یونسکو در ایران به برگزیدگان این حوزه اهدا می شود. هدف از اعطای جایزه به شرح زیر است:

  • فرهنگ¬سازی در زمینه آموزش و یادگیری الکترونیکی
  • شناسایی و تشویق افراد و سازمان های مؤثر در توسعه و ارتقای جایگاه یادگیری الکترونیکی
  • معرفی برگزیدگان حوزه یادگیری الکترونیکی به جامعه

محورهای اعطای جایزه

جایزه فرد

افرادی که دارای تأثیرگذاری چشمگیری بر رشد و توسعه یادگیری الکترونیکی در کشور بوده اند.

جایزه سازمان

سازمان هایی که در نهادینه سازی سیستم یادگیری الکترونیکی در فرایند توسعه به موفقیت های چشمگیری نائل شده اند.

جایزه دستاورد تأثیرگذار

محصولات، خدمات، فرایندها و مدل های کسب و کاری که تأثیرات چشمگیری بر یادگیری الکترونیکی در کشور داشته اند.

زمانبندی جایزه

ردیفموضوعاتمام
1فراخوان14 اسفند ماه 1396
2ثبت نام، تکمیل و ارسال اظهارنامه جایزه12 خرداد تا 15 مرداد ماه 1397
3ارزیابی اظهارنامه و بازدید از سازمان15 مهر ماه تا 15 آذر ماه 1397
4مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان26 آذر ماه 1397

ارکان برگزاری جایزه

مسئولیت برگزاری جایزه بر عهده کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی یونسکو می باشد و این دفتر با همکاری سایر بخش های مؤسسه در راستای اهداف جایزه اقدام خواهد نمود. سایر ارکان جایزه عبارتند از:

رئیس جایزه:

ریاست کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی می باشد.

دبیر علمی جایزه:

جناب آقای دکتر جمشید شنبه زاده می باشد.

شورای راهبردی جایزه:

که درخواست متقاضیان دریافت جایزه یادگیری الکترونیکی را مورد ارزیابی قرارداده و صلاحیت متقاضیان را برای دریافت جایزه و نشان تائید می نماید. اعضاء کمیته به شرح زیر و برای مدت یکسال با حکم رئیس کرسی یونسکو منصوب می شوند.
  1. (ریاست کرسی) جناب آقای دکتر جلالی
  2. (ریاست مؤسسه مهرالبرز) جناب آقای دکتر عبادی
  3. (دبیر علمی جایزه) جناب آقای دکتر شنبه زاده
  4. (مشاور مؤسسه آموزش عالی مهرالبرز) جناب آقای دکتر شامی زنجانی
  5. (نماینده وزارت علوم) جناب آقای دکتر صفوی
  6. (نماینده انجمن یادگیری الکترونیکی) سرکار خانم دکتر مجتهدزاده
  7. (رئیس مؤسسه آموزش عالی علوم رایانه ای تهران و نماینده کنسرسیوم) جناب آقای دکتر فرامرزیان

وظایف این شورا عبارتند از:

  • تصمیم گیری در مورد اهداف و برنامه های آتی جایزه
  • تصمیم گیری در مورد محورهای جایزه
  • همکاری در جذب سازمانها و تشویق آنان برای شرکت در فراخوان جایزه
  • تعیین تیم های ممیزی جایزه
  • مشاوره در زمینه تعیین معیارها و شاخص های ارزیابی
  • تصویب نتایج جایزه و سیاست¬گزاری در زمینه ارائه مشاوره به نهادهای شرکت کننده در جایزه

دبیر خانه اعطای جایزه :

دبیرخانه اعطای جایزه یادگیری الکترونیکی، کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی یونسکو مستقر در مؤسسه آموزش عالی مهر البرز خواهد بود و دبیرخانه مسئول هماهنگی امور مربوط به اعطای جایزه یادگیری الکترونیکی بر اساس مفاد آیین نامه آن خواهد بود.

وظایف دبیرخانه اعطای جایزه:

  • انجام کلیه امور مربوط به تدارک جایزه
  • دریافت پیشنهاد و بررسی اعطای جایزه یادگیری الکترونیکی از مراکز و موسسات آموزش عالی کشور و تنظیم و تکمیل پرونده های مربوطه و انتخاب برگزیدگان و انجام مقدمات صدور گواهینامه جایزه و برگزاری مراسم اعطای رسمی جایزه.

گزارشات جلسات شورای راهبردی جایزه

گزارش نخستین جلسه

طبق برنامه¬ریزی انجام شده اولین جلسه شورای راهبردی جایزه در تاریخ 9/12/1396 با حضور اساتید حوزه یادگیری الکترونیکی تشکیل شد. جناب آقای دکتر عبادی به عنوان رئیس مؤسسه مهرالبرز و جانشین رئیس جایزه یادگیری الکترونیکی (جناب آقای دکتر جلالی)، دلایل شکل گیری ایده جایزه را مطرح نمودند و دبیر علمی جایزه و همچنین شخصیت حقوقی افراد حاضر در جلسه را معرفی کردند. سپس دستور جلسه توسط دبیر علمی جایزه (جناب آقای دکتر جمشید شنبه زاده) به شرح زیر طرح گردید:

  • تصمیم گیری در مورد اهداف و برنامه های آتی جایزه
  • تصمیم گیری در مورد محورهای جایزه
  • همکاری در جذب سازمانها و تشویق آنان برای شرکت در فراخوان جایزه
  • تعیین تیم های ممیزی جایزه
  • مشاوره در زمینه تعیین معیارها و شاخص های ارزیابی
  • تصویب نتایج جایزه و سیاست¬گزاری در زمینه ارائه مشاوره به نهادهای شرکت کننده در جایزه

در ادامه جلسه، خلاصه¬ای از مطالعات صورت گرفته در مورد جوایز یادگیری الکترونیکی در سطح دنیا و اهداف و محورهای پیشنهادی توسط معاون کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی ارائه شد.

گزارش دومین جلسه

بر اساس مصوبات جلسه اول شورای راهبردی، جلسه دوم این شورا در تاریخ 1/2/1397 در مؤسسه آموزش عالی مهرالبرز از سوی کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی برگزار گردید. جلسه با ارائه گزارش مختصری از فعالیت های صورت گرفته در راستای برگزاری جایزه توسط دبیر جایزه (جناب آقای دکتر شنبه زاده) آغاز شد. دستور این جلسه، تعیین شاخص های ارزیابی شرکت کنندگان در هر یک از محورهای (فرد، سازمان، دستاورد تأثیرگذار) جایزه بود. به همین منظور پیش نویس مؤلفه های ارزیابی هر محور و نیز شاخص های ارزیابی هر مؤلفه، قبل از جلسه توسط دفتر کرسی تهیه شده و در اختیار اعضای شورای راهبردی قرار گرفت. جلسه دوم با حضور هفت نفر از اعضای شورای راهبردی برگزار گردید. در این جلسه، مؤلفه ها و نیز شاخص های پیشنهادی توسط اعضا مورد بررسی و بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر گردید علاوه بر تغییرات مد نظر اعضا، برخی شاخص ها تلفیق شده و اثرگذاری فعالیت های یادگیری الکترونیکی و همچنین یادگیری مادام العمر در سطح جامعه مورد تأکید قرار گیرد. بنابر نظر اعضا، مستند معیارهای ارزیابی جایزه با ذکر مقدمه و اهداف جایزه یادگیری الکترونیکی تکمیل گردید.

برای کسب اطلاع بیشتر به سایت زیرمراجعه کنید
5/00 5
  • نویسنده : معاونت فرهنگی وامور دانشجویی
    • امتیاز :
    • 5
    • 0
  • تاریخ انتشار : 1397/04/17
  • تعداد مشاهده : 274 بار
تمامی حقوق اين سايت، متعلق به موسسه آموزش عالی الكترونيكی برخط می باشد.